الأحد، 5 أبريل 2015

قصيدة حداد ليلك للشاعر الحمد ابراهيم

حداد ليلك
======
بقلم الشاعر المصرى/احمد ابراهيم
====================
فى ليلك جرح بيعلم وبتألم

وراضى بجرحى ومسلم
ولا قولت فى ليلك اه
جراح جوايه تتكلم بتصرخ اه
ولا م الجرح بتعلم
ولا بقدر اسيبك يوم
عشان قلبى ف هواكى لسه بيسلم
مع انه ف هواكى سنين بيتألم
اقولك ايه معدشى كلام
على حروفى هنا
هيفيد وبالتحديد
انا قلبى مالوش ذكرى
ف قلبك يوم ولا هيكون
فى يوم معشوق
وانا مشنوق بحبل الحب
م الاول ومتسلسل وف السكرات
مابين عايش ما بين الموت
وروح ضيعه لا عرفه ف يوم هنا ترجع
ولا تودع مابين الشوق ما بين حرمان
ولو صرخت ف يوم ليكى
وايه هيفيد كمان الصوت
خلاص صوتى هنا مقطوع
وحبل الود شئ ممنوع
سبينى اموت على وردك
سبينى افوت على قلبك
سبينى ادوق
ولو نقطه من شهدك
سيبينى اعيش ثوانى
قليله وف قربك قبل الموت م يقرب
ودمعه عينى هتغرق
ف يوم وردك
هتفتكرينى يا ناسيه
بصرخة خوف هنا ف حزنك
وايه هيفيد بقا ندمك
وايه هيفيد فى ليلة عيد
حداد مكسى على حلمك
ماكنت زمان انا حلمك
ما كنت زمان انا املك
ما كنت ربيع هنا مكسى
على وردك
لكن غدرك مرار كان مالى
انا كاسى
غروب مكتوب وقبل شروق
ومش مكتوب ظلام غدرك
وكان كاسى
ومات بيكى امل عمرى

وميت بيكى احساسى
انا ميت وعن دنياكى
انا ماشى انا ماشى
خلاص ماشى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق