الخميس، 2 أبريل 2015

قصيدة اهداء الى ست الحبايب للشاعر طه ابراهيم

                    إهداء.........
                   إلي ست الحبايب كل سنة
                   وأنت طيبة
                        *****
                                    سامحيني

                                 ****
                        أنا إبنك ومحتجلك......
                                          يا ريت يامه تضمينى.
                           أنا ولدك أنا سندك.....
                      أنا فرحك أنا سعدك...
                   أنا دعوة ..............
                       ومن قلبك بتهدينى.......
                 أنا اللى النظره من عينك
                              ترجعنى سنين عمرى
                 حنان حبك بيروينى..
                      أنا المجروح. .......
              ومحتجلك.... ومستنى..
                يا ريت يامه تداوينى
                         أنا اللى الكلمه من صوتك
                     تفهمنى تعلمنى تصحيينى
                     أنا المهموم ............
                ومحتجلك ومن فضلك
                      يا ريت يامه تراعيني
                    وأنا إسمك...............
                                    وأنا رسمك على جبينى
                                 أنا فاكرك ومنسيتك....
               وبتهيألى أنا شيفك....
                   قصاد عينى..........
                   أشوف البسمه فى عنيك
                   تفرحنى تصبحنى....
                 أنام واصحى..........
             مفيش فرحه تكفّينى.
                      أمام عينى.........
                  فى أسفارى وترحالى
                       فى وسط الناس .
                             أنا.. شيفك..........
                                           على إيدك عناوينى
                      أنا فاكرك........
                     وأنا صغير.........
                    على إديكى و بتغير
                أعيش واسمع حكاياتك
               كلام فى العقل بينور
                                      وبيأثر فى وجدانى
             ولما اسرح تنادينى
                     أنا فاكرك ومنسيتك
                           أنا شيفك وفى الجنة
                    بتتهنى وتتمنى...
                     يا ريت يامه ...
                متنسينى..........
                  أشوف طيفك.....
               بيسبقنى ويلحقنى...
                      أنا هفضل........
                  وطول عمرى...
                 يطاردنى............
                   شعور الذنب..........
                    يا ريت يامه تسمحينى
                       ياريت يامه تسمحينى
                            تسمحينى..............
                ******
                          بقلم / طه ابراهيم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق