الخميس، 14 أغسطس 2014

'' يا جرح كبير'' بقلم الشاعر/احمد ابراهيم







اهداء الى قطاع غزة الحريح
===============
يا جرح كبير
=======
================
ياجرح كبير هنا معلم

حببتى عليك بتألم

وتاه حلمى وضاع فجرى

واه من جرح جوايه وفاض صبرى

جريت دمعتى بحزنى بمرار تجرى

وكان بدرى جراح تكتر يذيد حملى

وانا ماشى فى طريق النار

واخويه عنى مايشلشى

بفايه ركام فى ليل سهرى

ولا بيا فى يوم حاسس

وشايل حزنى انا ف قلبى

وهو ماشى اخويه

العربى ليه ناسى

مع انه اكيد منى

ومن ناسى لكن قاسى

واه منك يادنيايه

كنمت الحزن جوايه

وفاض دمعى

ولاقادر اقول الاه

فحت بايدى

انا قبرى ومستنى

عشان امشى وغيب وابعد

لنا قادر اعيش بنكم

ولا حابب اكون منكم

لآنى الجرح بيسمع

بصوت مسجون

ولا سمع هنا بيكم

لنا ليكم ولاانتم يوم

هتحسو باهات عمرى

صراخ اطفال هنا بتصرخ

ولا سمعين عشان بيعين

من زمان فرحى

وعوزنيى اموت مجروح

ولا بيكم لقيت اهلى

عشان اغراب ومش منى

ولا حسين بأوجاعى

صرخت وقولت انا عربى

ولا حسين باوجاعى

فى وسط الموج انا بغرق

رسمتم حلم لضياعى

=============

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق