الاثنين، 1 سبتمبر 2014

زعلان منك يا دنيا بقلم الشاعر محمد العراقي



زعلان منك يا دنيا
زعلان منك كتير غدارة و أغويتيني
لعبتِ كتير معايا و بزيفك أغريتيني
لبستِ ثوب مزخرف كدابة و شدتيني
و بصوت خداع مراوغ دايما بتندهيني
صدقتك رغم كدبك وقدرتي تخدعيني
على كل شيء جميل يا فانية عصتيني
مغرور أنا كنت واهم و تركتك تسحبيني
و كتير مخدوع ضحكت و أنت بتجرَّحيني
كان ثغرك لي باسم يا قاسية و بتعاديني
مرات قولتِ بحبك عاشقاك و بتخونيني
دايما كنت بأطاوعك بحبك و تبيعيني
كنت يا دنيا حاضنك و بنارك تحرقيني
اليوم حسيت بغدرك و لا عمرك حبتيني
طلقتك بالثلاثة يا خاينة ما تلزمين
طلقتك طلقة باينة منك ربي يعافاني
أرجو القادر يا دنيا بيك تاني ما يبتليني
منك من كل زيفك يحفظني و ينجيني
بأسأل ربي السماح إني كتير طاوعتك
إني سلمت ليكِ يا ظالمة و ألهيتيني
إني انشغلت بيكِ و أغفلت أمر ديني
سألتك يا إلهي من شرها تكفيني
رجوتك يا كريم تردني و تهديني
و عن زخرف خداعها يا خالقي تغنيني

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق