الاثنين، 7 سبتمبر 2015

قصيدة للشاعر محمد العراقى

قاسي و خسيس و جبان
قالي إمشي من حياتي بدون رجوع
قلتله أمشي و أروح بعيد و بدون رجوع ؟!
ربي شاهد اني عشت اسوأ سنيني في قلب بيتك
اني يا ما شبعت جوع من يوم ما انا عرفتك و جيتك
انني و ربي اللي خالقك كنت باتمنى الامان
كنت باحلم اني اكون زوجة وفية لاب حان
كنت باحلم اني اكون ام حنونة انا لولادك
كنت باتمنى اعيّشك الحنان انا طول زماني
كنت باتمناك تصوني و تحققلي الاماني
بس خيبة قوية جاتلي و التقيت قلبك رماني
التقيت قلبك بايعني و مفيش عندك حنان
قلت انا لازم اهاجر طلما خسرت الرهان
و ارفض اني اعيش معاك في المذلة و الهوان
و انادي دموع عيوني تبكي على الحب اللي كان
تبكي حِبي اللي ضاع اللي رغم قسوته ابدا ما هان
تلعن القسوة و زمانها و اللي باعني و اللي خان
تلعن القلب الحديد اللي كان ظالم لقلبي و كان جبان
و ابكي على الحب اللي ولي معاه حبيبي بتاع زمان
على الجمال و على الدلال اللي شاب قبل الاوان
من كلمات و القاء الشاعر المصري
محمد العراقي في 6 / 9 / 2015 م

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق