الاثنين، 30 مارس 2015

قصيدة للشاعر وليد جمال

                اتحديت الدنيا بقلم ..وليد جمال
                      ..........................................

                  انـا كـنـت بـقـول الـد نـيـا د يـا.. ابــدا مـــا تـقــدرش عـليـا
                    ولا الـدمـع يـقـرب منـي ولا هـاحــزن شـو يـه
                 اتـاري الد نيـا غـداره .. اصـلاهـا كـوره دواره
                بتحلـي مـهما بتحلـي ولازم تسقينـا مـراره
                        انـا كـنت عايـش ولا السلطان
                     وكنـت بتـحـــدي الــزمـــان
                    لكن الزمن جه عليا ولقتني بغرق ف الاحزان
                        اه من الدنيا والعبها.. مين ده اللي يقدر يغلبها
                        انا كنت فاكر هكسبها واديني بتمني اسيبها
                     مين ادك يادنيا مين يتحداكي
                              انا كنت بقول كدا دلوقتي بترجاكي
                   خفي عليا يادنيا خفي عليا أزاكي
                     انا كنت عايش فيكي ولا سلطان
                                    ليه كل خطوه ترجعيني ندمان
                       يرضيكي كدا يادنيا سرتي علي كل لسان
                          وعايش فيكي يادنيا حاني انا الراس
               مش عارف ارفع وشي فوشوش الناس
                                انا لما كان معيا كنت واقف علي اساس
                          ولما راح مالي ..اتشقلب كدا حالي
                   بقيت انجرح ميت مره من اعز الناس
                 اتقفل في وشي كل البابان
               مين يفتح بابو لخيبان
                 خلاص يادنيا كفايه يازمان
                            انا عرفت اني مش اديكو
                   ولا عمري هقدر عليكو
                           كفايه بقي الله يخليكو تعب قلبي من الاحزان
                     25 مارس 2015

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق